Nawigacja

Bernardo Bellotto- ambasador kultury. Program Szkół Patronackich Kałuszyn-Łuck Żyj aktywnie, żyj ciekawie - 2010 Juliusz Słowacki -patron roku 2009/10 Rok zająca 2010 Śpiewająca Polska Zagrajmy o sukces I Zagrajmy o sukces II Rok sarny 2011 Adopcja Serca Realizacja projektów w roku szkolnym 2010/2011 Żyj aktywnie, żyj ciekawie 2009

Programy edukacyjne

Bernardo Bellotto- ambasador kultury.


 Włoski malarz, autor wedut i fantazji architektonicznych, działający we Włoszech, w Dreźnie na dworze Augusta III Wettina oraz w Warszawie na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (1767-80), znacząco wpłynął na rozwój malarstwa polskiego. Urodzony w 1721 w Wenecji, zmarł w 1780 w Warszawie.

Bellotto, był siostrzeńcem i uczniem słynnego weneckiego wedutysty Antonia Canale (1697-1768). Obydwaj nosili przydomek Canaletto, co często prowadzi do pomyłek. Bernardo znalazł się w Warszawie, wraz ze swym synem Lorenzo (1742-1770), także malarzem - w drodze na dwór carycy Katarzyny II. Uzyskał od króla polskiego Stanisława Augusta tak korzystne propozycje pracy, że zdecydował się pozostać w Polsce. Od 1768 był malarzem nadwornym. Pracował początkowo przy dekoracji malarskiej Zamku Ujazdowskiego (1767-70), z tych prac zachował się jedynie "Projekt plafonu" (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), pozostałe (krajobrazy i malowidła ornamentalne) uległy zniszczeniu w r. 1784 przy przebudowie zamku na koszary. W 1769 malarz (wespół z synem) wykonał dla króla czternaście widoków Rzymu, antycznego i papieskiego, wzorowanych na akwafortach Piranesiego "Vedute di Roma". Zespół ten uległ rozproszeniu w początku XIX w., cztery obrazy znajdują się w muzeach rosyjskich: "Forum Romanum widoczne z Kapitolu ku południowemu wschodowi" i "Piazza Della Rotonda z Panteonem" (Muzeum Sztuk Plastycznych w Moskwie), "Widok Piazza Navona" (Państwowe Muzeum w Gorkij), "Widok S. Maria Maggiore" (Muzeum Sztuki w Chabarowsku), inne pojawiały się w zbiorach prywatnych oraz w handlu antykwarycznym.

Głównym warszawskim dziełem Bellotta jest, wykonany na zamówienie królewskie, cykl 26 wedut z widokami miasta powstałych w latach 1770-80, do Zamku Królewskiego w Warszawie, do specjalnie nań przeznaczonej sali zwanej salą Prospektową, (później salą Canaletta). Do naszych czasów zachowały się 24 obrazy, 22 z nich znajdują się w Zamku Królewskim, we wspomnianej sali: "Krakowskie Przedmieście od strony Bramy Krakowskiej" (1767-68), "Kolumna Zygmunta III od strony zejścia do Wisły" (1767-70), "Widok Warszawy od strony Pragi" (1770), "Widok Warszawy z Pałacem Ordynackim" (1772), "Krakowskie Przedmieście w stronę Placu Zamkowego" (1774), "Widok Łąk Wilanowskich" (1775), "Widok Pałacu Wilanowskiego od strony podjazdu" (1776), "Widok Pałacu Wilanowskiego od strony parku" (1776), "Widok Pałacu Wilanowskiego od strony południowej" (1777), "Widok Pałacu Wilanowskiego od strony północno-wschodniej" (1777), "Ulica Długa" (1777), "Ulica Miodowa" (1777), "Kościół Brygidek i Arsenał" (1778), "Kościół Sakramentek" (1778), "Plac Krasińskich" (1778), "Krakowskie Przedmieście od strony Nowego Światu" (1778), "Pałac Błękitny" (1779), "Kościół Reformatów" (1779), "Pałac Mniszchów" (1779), "Plac Żelaznej Bramy" (1779), "Kościół Karmelitów" (1780), "Kościół Wizytek" (1780); dwa obrazy w Muzeum Narodowym w Warszawie: "Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego" (1773) oraz "Widok Ujazdowa i Łazienek" (1776). Dwa widoki z tej serii zaginęły: "Kolumna Zygmunta III od strony zejścia do Wisły z królem wizytującym spalone w 1767 skrzydło Zamku" (1771), oraz "Plac Żelaznej Bramy" od strony koszar Mirowskich. Malowane olejno na płótnie, zróżnicowane wymiarami do trzech formatów: największe (165-170 cm x 250- 270 cm) dla widoków panoramicznych, średnie (ok.115cm x 165-170 cm) i małe (85 x 105 cm) do widoków placów, ulic i ważniejszych budowli.

Do sporządzenia rysunków przygotowawczych z natury Bellotto, tak jak wszyscy twórcy wedut w XVIII w., używał przyrządu optycznego zw. camera obscura, który umożliwiał bezbłędne zarejestrowanie proporcji budynków oraz perspektywy. Widok był malowany i wykańczany w pracowni. Po II wojnie światowej według Bellotta odtworzono w stolicy wygląd wielu zniszczonych pałaców. Weduty warszawskie odróżnia od jego wcześniejszych obrazów artysty z Wenecji, Florencji, Turynu, Werony, Pirny, Wiednia i Monachium i Drezna to, że większą niż dotąd uwagą obdarzył mieszkańców miasta. Ich postacie ujął niemal z zacięciem portrecisty i malarza scen rodzajowych. Ulice i place przed kościołami tętnią życiem, zapełnione tłumem, szlachty, kleru, rzemieślników, wieśniaków, handlarzy, Żydów, pałacowej służby.

Bellotto był także autorem dwóch scen historycznych. Dla króla namalował ogromną kompozycję przedstawiającą "Elekcję Stanisława Augusta" (oryginał z 1776 w Muzeum Narodowym w Poznaniu; replika z 1778 w Zamku Królewskim w Warszawie), a dla Józefa Ossolińskiego "Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1633" (1779, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Obie kompozycje wypełnia tłum portretowo potraktowanych postaci, podczas gdy widziana w perspektywie architektura jest dla nich jedynie tłem.

Bernardo Bellotto zmarł w Warszawie, jego nagrobek w kościele Kapucynów nie zachował się do naszych czasów.

Polski, ostatni okres twórczości artysty oceniany jest jako odmienny od wcześniejszych etapów. Podkreśla się bezpośredniość obserwacji, dążność do rodzajowego potraktowania sztafażu oraz widoczne przemiany formalne jego malarstwa. Staje się ono bardziej barwne, częściej użyte są kontrastowe zestawienia barw, ogólna tonacja kolorystyczna jest cieplejsza.. W Polsce po raz pierwszy podjął sie tematów historycznych. Malarstwo Bellotta przyczyniło się do powstania polskiego malarstwa historycznego oraz malarstwa widoków miejskich, które kontynuowali Zygmunt Vogel i Marcin Zaleski.

Autor: Monika Ochnio, Muzeum Narodowe w Warszawie, czerwiec 2002.


Autoportret. Bernardo Bellotto zwany Canalletto.




Gimnazjum im. 6. Pułku Piechoty Legionów w Kałuszynie  projekt o dziedzictwie kultury „Bernardo Bellotto- ambasador kultury"  
realizuje od 2004 roku. Młodzież uczestniczy w lekcjach muzealnych, warsztatach muzycznych, artystycznych prowadzonych przez artystów i muzealników  najwyższej klasy. Od roku 2007 gimnazjaliści z Kałuszyna przygotowują się do profesjonalnego oprowadzania po Zamku Królewskim. 

  W maju 2007 roku oprowadzali po zamkowych ekspozycjach Gości Zaproszonych do Zamku Królewskiego z okazji Jubileuszu Miasta.

 2007/08

 

 Na zaproszenie Dyrektora Zamku Królewskiego profesora dr hab. Andrzeja Rottermunda oraz Fundacji Hanny Reiter "The Ambassadors of Culture",  na uroczystość przybył  Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak i wziął udział w inauguracji programu edukacyjnego "Bernardo Bellotto - ambasador kultury" i warszawskiego festiwalu "Skrzyżowanie kultur". Spotkanie, w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, uświetnił koncert "Taniec i muzyka Grecji".

 "The Ambassadors of Culture" jest wielokulturowym programem, dającym nauczycielom i uczniom szerokie możliwości pogłębienia wiedzy na temat kultury, geografii i tradycji oraz poznania specyfiki innych krajów.

2008/09

 15 września 2008 roku mieliśmy wielki zaszczyt opowiadać o zbiorach Zamku Paniom Ambasadorowym zaproszonym przez  Hannę Raiter. Prezentację przedstawiono w języku angielskim. 

 

2008/2009 Jubileusz Kałuszyna 

 

 Kolejnym dniem poświęconym jubileuszowi miasta była wizyta na Zamku Królewskim w Warszawie. W tym dniu gościli przedstawiciele sąsiednich samorządów, goście z powiatu mińskiego, honorowi obywatele Kałuszyna, zasłużeni dla gminy Kałuszyn, mieszkańcy Kałuszyna i okolic. – W miejscu szczególnym... którego historia i atmosfera wieków mają nieocenione znaczenie w wychowaniu młodego pokolenia...” – mówił burmistrz Kałuszyna witając przybyłych. Podczas uroczystości prof. Janusz Tazbir wygłosił wykład pt. „Kałuszyn w literaturze i sztuce”. Uczniowie kałuszyńskich szkół, pracujący w projekcie zamkowym „Bernardo Bellotto – ambasador kultury” uatrakcyjnili wszystkim pobyt. Szkoła Podstawowa wystąpiła z repertuarem zespołu „Kasianiecka”, „Pawana” i grupą teatralną del arte, zaś młodzież Gimnazjum oprowadzała gości po Zamku Królewskim, pełniąc rolę przewodników.

 

2009/2010 Salon Romantyczny 

 

 W ciągu roku szkolnego cyklicznie odbywały się warsztaty w Zamku Królewskim oraz zajęcia w szkole prowadzone przez nauczycieli i instruktorów. Grupa uczniów pod opieką Jacka Chodubskiego i Kamila Zaliwskiego przygotowała tańce XIX wieczne; polonez, polkę-mazurkę i kujawiaka. Pierwszy raz uczniowie zaprezentowali swe taneczne umiejętności podczas programu przygotowanego z okazji rocznicy 3 Maja. Zespół wstąpił również z okazji Dnia Matki na spotkaniu organizowanym przez Koło Emerytów i Rencistów z Kałuszyna w dniu 25 maja 2010 r., oraz w przeglądzie Twórczości Artystycznej Kulturomaniak 2010 w Mrozach.

 


 

 

Aktualności

Kontakt

  • Gimnazjum im. 6. Pułku Piechoty Legionów Józefa Piłsudskiego
    dyrektor szkoły - Maria Bożena Bartosiak
    05-310 Kałuszyn
    ul. Pocztowa 4
    Mazowieckie
  • (25) 75 76 856
    fax (25) 75 76 856

Galeria zdjęć